Вуглецевий податок потрібно в першу чергу запровадити проти імпорту металопродукції, цементу та добрив на територію країн ЄС.
«Польща підтримує запровадження пілотної фази вуглецевого податку (т.зв. механізму прикордонного вуглецевого коригування (CBAM). В першу чергу потрібно обмежити імпорт трьох галузей: металургійної, цементної та хімічної», – повідомив Адам Гібурже-Четвертински (Adam Guibourgé-Czetwertyński), заступник державного секретаря Міністерства клімату та захисту навколишнього середовища Польщі.
Він також закликав до поступового та економічно ефективного підходу до впровадження CBAM. «Потрібно обережно оцінювати вплив податку та реагувати на виток вуглецю, де він найбільш ймовірно може статися», – сказав він.
Очікується, що під час пілотної фази вуглецевий податок буде поширюватися на невелику кількість галузей економіки. Згодом, Єврокомісія розширить його дію на інші сектори, де є загроза витоку вуглецю. Зараз у зоні ризику знаходяться 64 галузі Євросоюзу.
Як може працювати CBAM
Європарламент 10 березня 2021 року підтримав запровадження вуглецевого податку в жорсткому варіанті. Він захистить європейські компанії від дешевого імпорту з тих країн, які не займаються декарбонізацією економіки.
Розмір вуглецевого податку буде прив’язаний до вартості квот на парникові викиди в ЄС (EU Emissions Trading System). Таким чином, CBAM стане частиною ширшої європейської промислової стратегії. Його дія поширюватиметься на весь імпорт продукції та коммодітіз, що підпадають під систему торгівлі квотами.
Раніше заступник голови Єврокомісії Франс Тіммерманс назвав введення вуглецевого податку ключовим фактором для виживання європейської промисловості. «Це питання життя та смерті для нашої промисловості. Якщо інші країни не будуть рухатися в напрямку скорочення викидів парникових газів, ми повинні захистити Євросоюз від порушення конкуренції та від ризику «витоку» вуглецю», – сказав він.
Декарбонізація в Україні
В Україні єдиним стимулом для декарбонізації сталеливарної промисловості є норма про зелену електрометалургію. За цією нормою, підприємства, що знизили викиди СО2 до європейського цільового рівня, зможуть претендувати на невелике зниження тарифу на електроенергію.
Однак вона існує лише в теорії. Через півроку після прийняття відповідного закону стимул так і не запрацював через нездатність Кабінету міністрів розробити необхідні нормативні акти.